Oppimisen ympäristöt muutoksessa

04.10.2019, Aihe: Osaamisen kehittäminen / Kirjoittaja Heli Peltonen

Ensimmäinen opiskeluun liittyvä tietotekniikkamuistoni on yläasteelta, jolloin osallistuin atk-opintoihin. Kyseistä ainetta tosin suositeltiin valinnaisaineeksi lähinnä pojille, meitä tyttöjä kehotettiin valitsemaan kotitalous. Nämä atk-opinnot sijoittuivat aikaan ennen kuin sanaa Internet oli ääneen lausuttu Lyseonmäen yläasteella Heinolassa. Opettelimmekin tunneilla Basic-ohjelmointikieltä kynän ja paperin avulla.

Tietokoneet tulivat tutummiksi yliopisto-opiskelun aikana, mutta lähinnä vain monimutkaisina kirjoituskoneina. Lerppujen ja korppujen vahingoittuessa tai hävitessä rikkoontui useammankin opiskelijan unelma. Vuoden verran väännetty lopputyö hävisi muovisten levykkeiden mukana. Onneksi oli kopiokone, jolla tulostettuja eri versioita uudelleen kirjoittamalla lopputyö syntyi kuin syntyikin graduseminaariin mennessä.

Nämä muistot ovat parinkymmenen vuoden takaa. Verkko ja verkko-opiskelu ovat näinä muutamana vuosikymmenenä muuttaneet tapojamme työskennellä ja oppia. Verkko muodostaa tänä päivänä suuren osan päivittäisestä työskentely-ympäristöstä. Googlaamme ja etsimme tietoja sekä työhön että vapaa-aikaan liittyvistä asioista, kokoustamme verkossa ja tallennamme dokumentit pilveen. On siis luontevaa, että verkko tarjoaa mahdollisuuksia myös oman osaamisen kehittämiseen.

Sekä lähi- että verkko-opetuksella on paikkansa osaamisen kehittämisen menetelminä. Niitä ei pidä asettaa vastakkain. Verkko täydentää lähiopetusta ja päinvastoin. Verkon ja verkko-opintokokonaisuuksien tehtävinä on tarjota opiskelijoille vaihtoehtoisia tapoja täydentää osaamistaan ja mahdollistaa opiskelun joustava yhdistäminen muuhun arkeen. Verkkokokonaisuuksien avulla opiskelija voi itselleen sopivana aikana ennen lähijaksoa tutustua opiskeltaviin teemoihin jo ennakkoon, tehdä itsenäisesti harjoituksia tai muulla tavoin orientoitua opintoihin. Lähipäivillä hän voi näin keskittyä täysipainotteisesti sekä kouluttajan tarjoamaan lisätietoon että vaihtamaan ajatuksia ja kokemuksia muiden opiskelijoiden kanssa.

Olen elokuussa aloittanut Kiinkossa verkkokoulutuspäällikkönä. Olisi mukava kuulla sinun muistojasi oppimisesta sekä verkko-opiskelun roolista osaamisesi kehittämisessä tänä päivänä. Ja ennen kaikkea kuulisin mielelläni, miten Kiinkon verkkokoulutukset parhaiten tukisivat opiskeluasi tulevaisuudessa.

****

Heli Peltonen toimii verkkokoulutuspäällikkönä mottonaan Muutos on kaiken todellisen oppimisen lopputulos (Leo Buscaglia).

Kirjoita kommentti

Roskapostin estämiseksi, ruksaa ylläoleva laatikko.