Miltä haluaisimme oppimisen näyttävän?

17.09.2019, Aihe: Osaamisen kehittäminen / Kirjoittaja Virpi Slotte

Kun kuulet sanan oppiminen, herättääkö se mielessäsi kuvan selkeän suorasta ylöspäin kohoavasta nuolesta vai lankakerämäisesti sykkyrälle menevästä nuolimaisesta viivasta? Se, miten oppimisen yleensä ajatellaan toteutuvan eroaa huomattavasti siitä, miltä haluaisimme sen näyttävän.

Learning1200x628

Kuvan vasen puoli esittää koulutuksen tai muun aineiston seuraamista tiettyyn pisteeseen. Oikea puoli kuvaa sen sijaan oppimisen ja hajallaan olevan tiedon kerääntymistä. Asioita vain ilmestyy ja kasaantuu, milloin mistäkin – teinien tavararöykkiöiden tavoin. Samoin kun kaaos kuuluu kasvamiseen, oppimiseen ei ole oikotietä.    

Kuvaparia käytetään usein puhuttaessa menestymisestä

Klassikkotutkija Benjamin Bloom on todennut, että melkein jokainen voi oppia sen, minkä kuka tahansa muukin ihminen tässä maailmassa on oppinut, jos heillä on kunnollinen opettaja ja suotuisa oppimisympäristö. Suurenmoiset kouluttajat asettavat korkeat vaatimukset kaikille opiskelijoilleen, eivät vain niille, jotka jo menestyvät ja suoriutuvat hyvin.

Tutkiessaan satoja maailmanluokan menestyjiä Bloom havaitsi, että useimpien tutkittavien ensimmäiset opettajat olivat olleet uskomattoman lämpimiä ja hyväksyviä. Samalla he olivat myös vaativia. Opettajat loivat luottamuksen ilmapiirin eivätkä olleet tuomitsevia. He sytyttivät ikuisen kiinnostuksen oppimiseen unohtamatta työn tekemistä perusasioiden parissa.

Oikotietä ei ole

Meidän on ponnisteltava saadaksemme tuloksia. Samalla on hyväksyttävä se, että tiedon määrän lisäksi haasteena on sen lähteiden ja muotojen muutos. Digitaaliset laitteet suoltavat kiinnostavaa tietoa, uusia mahdollisuuksia, potentiaalisia asiakaskontakteja ja nopeaa reagointia vaativaa dataa. Aikaa on kuitenkin rajallisesti ja tiedot, joihin tarttua on valittava usein saman tien.

Oppimisen sykkyrämäinen kuva ilmentää tämän moninaisuuden keskellä tapahtuvia keinoja hankkia tietoa. Eivätkä keinot ole suinkaan aina seurausta tietoisista päätöksistämme vaan usein ajaudumme erilaisten lähteiden äärelle. Kaikki kokeilut – mukaan lukien ne, jotka eivät toimineet tai osoittautuvat suoranaisiksi virheiksi, ovat hyödyllisiä. Nekin tarjoavat mahdollisuuden tehdä jotain, mitä emme ole kyennyt tekemään ennen. Mahdollisuus oivallukseen, uuteen taitoon, tekemisen helppouteen tai toteuttamisen nopeuteen.

Ketteryyttä kiinteistöalalle

Jos koulutusten järjestämisen taustalla on one-size-fits-all – periaate, pakotamme osallistujat tietyssä mielessä lineaariselle tielle. Sen sijaan, että tarjoaisimme kaikille samanlaista ratkaisuja, panostamme Kiinkossa opintopolkujen, jatkuvan haun ja modulaarisen kurssitarjonnan kehittämiseen. Näiden ja muun kehitystoimintamme avulla edistämme oppimisen taitojen ja oppimiskulttuurin käytäntöjä. Otamme ilolla vastaan kaikki kiinnostuneet mukaan tähän toimintaan.

Se, miten organisaatiossanne puhutaan oppimisesta ei ole samantekevää. Tutkitusti puhe, sen puute tai se, miten oppimista johdetaan, määrittävät perustan sille, millainen oppimisen kulttuuri organisaatioon muodostuu. Ja tällä on puolestaan vaikutus menestykseen ja tuloksen tekemiseen.

*****

Virpi Slotte toimii Kiinkon kehityspäällikkönä (R&D) mottonaan: Learning is a treasure which accompanies its owner everywhere.

Kirjoita kommentti

Roskapostin estämiseksi, ruksaa ylläoleva laatikko.