Toiveena valoa läpäiseviä säröjä

02.10.2020, Aihe: Osaamisen kehittäminen / Kirjoittaja Jaana Lehto

Todistusten jakaminen koulutusten päätteeksi on mukavimpia ja kiitollisimpia rehtorin tehtäviä. Porukalla huojentunut ja hyvä mieli, ilo poreilee ilmassa. Ja sitten rehtori kertoo puheessaan toivovansa, että opiskelukokemuksiin on kuulunut myös tuskaa ja ahdistusta, kärsimystäkin. Miksi ihmeessä??? Mikä ilonpilaaja!!!

On oppimista, poisoppimista ja sitten on transformaalista oppimista. Sitä vaikeinta ja parasta. Sitä mistä jää tunnekokemus, muistijälki ja josta seuraa näkyvä muutos. Transformaalinen oppiminen vaatii ”särövaikutuksen”. Jotain mikä pystyy läpäisemään pintamme ja tiedetään, tiedetään asenteemme. Jotain mikä pysäyttää, on vaikeaa, ärsyttää. Silloin meillä on mahdollisuus avautua ottamaan vastaan sellaista, mitä emme ole aikaisemmin syvällisesti osanneet tai ehkä olemme vain luulleet osaavamme. Erilaiset totuudet ja uuden tiedon valo pääsevät särön kautta tietoisuuteemme.

Kuva1

(Pin on Leonard Cohen. pinterest.com)

Särön voi tuottaa oppimisen tuska, kun tunnustaa itselleen, että tätä en osaa. Tarvitsen opetusta ja vertaistukea. Pänttäämistä ja harjoittelua. Ehkä kuitenkin helpointa on ymmärtää säröä muiden elämänkokemusten kautta. Sellaisten, jotka laittavat polvilleen ja pakottavat nöyrtymään ja kyseenalaistamaan aikaisemmat asenteet, mielipiteet ja mielenmallit. Palkintona uutta energiaa, kun vanhat käsitykset korvautuvat uusilla, raikkaammilla ja aidommilla.

Kouluttajan taitoa ja tilannetajua vaaditaan, että säröjä tarjoillaan sopivasti vaan ei liikaa. Ryhmälle sopivan haastavilla tehtävillä, oppimista inspiroivilla puheenvuoroilla, yhdessä oppimisen menetelmillä, tukemalla ja olemalla samalla vaativa ja armollinen. Sopivasti, jotta on kovaa maata jalkojen alla mitä vasten tukeutua, mutta haastavaa jotta oppiminen edistyy. Varmasti myös avoin ja utelias, oppimiselle ahnas elämänasennekin edistävät syvällistä oppimista. 

Ei kai niitä säröjä kuitenkaan kukaan ihan ehdoin tahdoin elämäänsä keräile. Enkä muista kenenkään vielä sanoittaneen oppimiskokemustaan niin, että parasta koulutuksessamme olivat säröt ja transformaalinen oppiminen. Mutta vaikeuksien kautta voittoon kokemuksen moni tunnistaa eritoten pitkissä koulutuksissa.

Japanilaisetkin sen tiesivät. Rikkoutunut malja paikataan kauniisti kullalla. Ajatuksena, että rikkoutumisesta ja kärsimyksestä voi jalostua kaikkein arvokkain osa elämänmaljaa. Säröjä, joista valo pääsee sisään ja jotka täyttyvät kullalla.  

Kuva2

Sopivasti säröjä opiskelupäiväänne.

*****

Jaana Lehto toimii Kiinteistöalan Koulutussäätiön rehtorina ja kehitysjohtajana.

Kirjoita kommentti

Roskapostin estämiseksi, ruksaa ylläoleva laatikko.