Realia Group satsaa isännöitsijöiden koulutukseen verkossa

Realia Group siirtää isännöintiin liittyviä toimintojaan verkkoon. Uusiin järjestelmiin liittyy koulutustarpeita, joita räätälöimään on valittu Kiinteistöalan Koulutuskeskus Oy. Kiinkon valitsimme toteuttajaksi, koska se on alan johtava yritys ja olemme tyytyväisiä koulutuksen laatuun, toimitusjohtaja Risto Kyhälä kertoo.

Realia Group on Suomen suurin kiinteistöpalvelujen tuottaja isännöimiensä yli 5 000 asunto-osakeyhtiön kautta.

Isännöinnin kohteena on yli 100 000 kotitaloutta ja tämän lisäksi Realia manageeraa lähinnä institutionaalisten omistajien omistamia lähes 40 000 vuokra-asuntoa.

- Kysyimme isännöintialan asiakkailta, mikä isännöinnissä oikein mättää. Ensimmäiseksi vastaukseksi saimme, että isännöitsijöiden tavoitettavuus on heikko. Taloudellinen raportointi alalla koetaan riittämättömäksi, eikä sen taso vastaa asunto-osakeyhtiöissä tehtävien taloudellisten päätösten merkittävyyttä. Myös teknisten prosessien osaaminen nähtiin alalla varsin heiveröisenä eikä varsinkaan kilpailutusten, projektinjohtamisen ja valvonnan osaamista pidetty yleisesti kovin korkeana,
kertoo Realia Groupin toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Realia päätti perustaa asiakaspalveluyksiköitä, keskittää taloushallintoa ja irrottaa siten isännöitsijöiden aikaa taloyhtiöiden hallitusten käyttöön. Taloushallinnon järjestelmät vietiin verkkoon ja perustettiin kirjanpitokeskuksia, joissa työskentelee yli 150 kirjanpitäjää. Asiakaspalveluyksiköissä työskentelee yli 100 asiakaspalveluammattilaista.

- Yli 5 000 taloyhtiötä ja 100 000 kotia on nyt piuhojen päässä, mikä on suurin Suomessa koskaan toteutettu tämänkaltainen muutos, Kyhälä kertoo.

Verkkokoulutus tukee arkityötä

Nyt Realia Group siirtää isännöintiin liittyviä toimintojaan verkkoon, ja uusiin järjestelmiin liittyy tietysti koulutustarpeita. Koulutusohjelma tullaan räätälöimään erityisesti Realian tarpeisiin ja koulutuksen toteutuksesta keskustellaan Kiinkon kanssa.

Isännöitsijät pitää kouluttaa uuden järjestelmän käyttöön, ja kun heitä on yli sadalla paikkakunnalla, pääkoulutusmuodoksi valittiin verkkokoulutus.

- Asiakkaan ehdoilla mennään tässäkin, ja näin voidaan järjestää koulutus, joka tukee arkityön tekoa. Kyhälä kertoo, että Realia on keskustellut myös verkkokoulutuskonseptin kehittämisestä Kiinkon kanssa, joka pilotoi parhaillaan konseptia. Kiinkon valitsimme yhteistyökumppaniksi, koska se on alan johtava yritys ja olemme tyytyväisiä koulutuksen laatuun, Kyhälä kertoo.

Aiemmin Realia on kokeillut sekä luokkakoulutusta että työpaikalla tapahtuvaa koulutusta.

– On tärkeää, että ammattilaiset tapaavat toisiaan, eikä luokkakoulutuksesta ole syytä kokonaan luopua. Työpaikoilla tapahtuva koulutus on usein hyvin häiriöaltista. Verkkokoulutus täydentää molempia, Kyhälä sanoo.

Realia Group omistaa myös kolme Suomen tunnetuimpiin kuuluvaa kiinteistönvälitysyhtiötä: Huoneistokeskus Oy:n, Huom! Huoneistomarkkinointi Oy:n ja SKV Kiinteistönvälitys Oy:n. Realia osti hiljattain myös kansainvälisen Ober-Haus ketjun Baltiassa ja Puolassa. Realia tekeekin nykyään yli 30 000 kodinvaihtoa vuosittain.

Kyhälä vihjaa, että myös kiinteistönvälitystoimialan koulutus on muuttumassa.

- Sosiaalinen media ja netti muuttavat kiinteistönvälitystä ja perinteiset asuntojen yleisnäytöt ovat vähentyneet. Tapa toimia muuttuu, ja se on iso asia pohdittavaksi.